Pricing and discrimination in media and brands economics

In a digitized economy, Media are exploited through publishing brands : press brands, authors, Movie titles, broadcasting channels… Publishing brands are platforms, capable of bundling and signalling expressions, which are proposed to consumers in different formats. The economic issue is to maximize the value – to discriminate – on consumers’ preferences. How does a publisher set his pricing strategy? Which competitive advantages can be gain with efficient discrrimination ?

Research Questions :
  • Versioning and pricing of publishing brands : magazine press, music, cinema.
  • Modelling complementarities and competition among different versions
  • Impacts on vertical relations in media distribution : multi-channel competition (physical network / digitized distribution), disintermediation.
  • Adaptation of vertical restraints to digitized distribution : release framework for broadcasting, single pricing in books…
  • Impacts of digitization on competition in copyright market
Publications

"Efficient Price Discrimination for Digital Medias: The Case of Publishing Brands", Mattia de' Grassi. Working paper centré sur les problématiques tarifaires des marques éditoriales, dans un contexte d’innovation technologique (parution des tablettes tactiles et smartphones).

"Valoriser les préférences, évolution du modèle économique du cinéma", Bomsel Olivier, Géoéconomie n°58, Eté, 2011.

"Do you speak European ? Media economics, multilingualism and the digital single market".Bomsel Olivier.·Communications & Strategies n°82, 2, 2011.

Bomsel Olivier, L'économie immatérielle, Nrf essais, Gallimard, 2010

Geffroy Anne-Gaëlle, "Splendeurs et Misères des DRMs dans la Distribution de Musique en Ligne: Une Analyse Economique", MINES ParisTech, thèse de doctorat, soutenue le 8 juin 2009 à Paris. Ppt de la soutenance

Bomsel Olivier, Geffroy Anne-Gaëlle and Le Blanc Gilles, "When Internet meets Entertainment - The Economics of Digital Media Industries ", Paris, Presses de l'école des mines, 2006. Commander l'ouvrage en ligne.

Bomsel Olivier, Geffroy Anne-Gaëlle et Le Blanc Gilles, "Modem le Maudit - Economie de la distribution numérique des contenus", Paris, Presses de l'école des mines, Juillet 2006. Commander l'ouvrage en ligne.

Etudes

Eléments de réflexion sur la Chronologie des Médias, O. Bomsel, A.Hamy, H. Ranaivoson, Mars 2009.

Rentabilité des investissements dans les films français, O.Bomsel et C.Chamaret, Octobre 2008

Enjeux économiques de la Vod et Organisation des Industries de l'Audiovisuel, O.Bomsel, Novembre 2007

Le Blanc Gilles, "Bundling Competition in ITC Industries", Communications & Strategies, no 63, Third Quarter 2006.

Pricing and discrimination - MINES ParisTech
Partager

news

Le Rapport d'activité 2018 est en ligne

Recherche Le Rapport d'activité 2018 est en ligne MINES ParisTech, établissement-composante de…
> En savoir +

@W_AT_World révèle ses

Formation @W_AT_World révèle ses "40 in their 40s" Félicitations à Margaret Kyle , professeure d'économie au…
> En savoir +

Café doc des chercheurs : Web of Science

Formation Café doc des chercheurs : Web of Science Vous souhaitez découvrir le Web of Science? Le WoS est une base…
> En savoir +

Employabilité des diplômés

Formation Employabilité des diplômés Dans l'édition 2018 du Global Employability University Ranking , publiée le 14 novembre…
> En savoir +

Guide du droit d'auteur

Formation Guide du droit d'auteur   Le ministère de l'enseignement supérieur met à la disposition de tous un…
> En savoir +

+ More articles

calendar

+ More events

Plan du site
Mentions légales efil.fr © 2014 MINES ParisTech